Climathon Bratislava

170 účastníkov. 48 hodín. 35 nápadov.

25. – 27.10.2024, TheSpot Cowork, Bratislava

Registráciu spúšťame 1.9.2024

Prihláste sa

Čo je to Climathon?

Bratislava spolu s jej obyvateľmi tvorí riešenia, ktoré pomáhajú nášmu mestu stať sa odolnejším voči klimatickým zmenám.

Climathon Bratislava je inovačné podujatie, počas ktorého tímy študentov a nadšencov z celého Slovenska vytvárajú riešenia v spolupráci so zástupcami mesta, skúsenými mentormi a odborníkmi z praxe. Tento projekt je súčasťou globálnej iniciatívy, do ktorej sa zapája viac ako 140 miest z 56 krajín sveta.

Účastníci sa stretávajú na víkendovom podujatí, aby ako tímy hľadali kreatívne a inovatívne riešenia na výzvy mesta Bratislava a hrali o ceny v celkovej hodnote 10 000 €!

48 hodín na vývoj a testovanie riešenia

Workshopy, práca v tíme a konzultácie s mentorm

Prezentácie a súťaž o najlepšie riešenia

Ceny pre víťazov v hodnote 10,000 EUR

48 hodín na vývoj a testovanie riešenia

Workshopy, práca v tíme a konzultácie s mentorm

Prezentácie a súťaž o najlepšie riešenia

Ceny pre víťazov
v hodnote 10,000 EUR

Náš cieľ je lepšia Bratislava

Náš cieľ je lepšia
Bratislava

Víziou mesta Bratislava je byť odolným a udržateľným mestom, ktoré poskytuje svojim obyvateľom príjemné miesto na život. V rámci výzvy Climathon sa mesto snaží zlepšiť efektívne fungovanie mestskej infraštruktúry a vytvárať služby, ktoré podporujú mestskú klimatickú rezistenciu. Inovatívne riešenia vychádzajú zo živých dát mesta a hodnotných dát partnerov, ku ktorým je možné sa dostať len počas podujatia Climathon.

Náš cieľ je lepšia
Bratislava

Víziou mesta Bratislava je byť odolným a udržateľným mestom, ktoré poskytuje svojim obyvateľom príjemné miesto na život. V rámci výzvy Climathon sa mesto snaží zlepšiť efektívne fungovanie mestskej infraštruktúry a vytvárať služby, ktoré podporujú mestskú klimatickú rezistenciu. Inovatívne riešenia vychádzajú zo živých dát mesta a hodnotných dát partnerov, ku ktorým je možné sa dostať len počas podujatia Climathon.

Náš cieľ je lepšia Bratislava

“Bratislava v tomto roku schválila svoj prvý klimatický plán. Chceme posilniť úsilie v oblasti zmierňovania klimatickej zmeny a adaptácie na ňu, no pre naplnenie ambicióznych cieľov plánu bude zásadná spolupráca s ďalšími aktérmi. Climathon ponúka cenný priestor na tvorbu inovatívnych riešení spolutvorených mestom, aktívnymi obyvateľmi a obyvateľkami a zodpovednými firmami.

Soňa Andrášová

Útvar mestských stratégií a analýz

“Bratislava v tomto roku schválila svoj prvý klimatický plán. Chceme posilniť úsilie v oblasti zmierňovania klimatickej zmeny a adaptácie na ňu, no pre naplnenie ambicióznych cieľov plánu bude zásadná spolupráca s ďalšími aktérmi. Climathon ponúka cenný priestor na tvorbu inovatívnych riešení spolutvorených mestom, aktívnymi obyvateľmi a obyvateľkami a zodpovednými firmami.

Soňa Andrášová

Útvar mestských stratégií a analýz

Ročníky climathonu

Téma

Výzvou druhého ročníka Climathon 2021 bolo nájdenie riešení, ktoré by z mesta Bratislava vytvorili mesto odolné voči klimatickým zmenám 

Učastníci sa mohli zamerať na rôzne oblasti ako: predikcia a vizualizácia klimatických stresorov (tepelné ostrovy, záplavy, atď.), efektívnejšie plánovanie obnoviteľných zdrojov, či optimalizácia manažmentu odpadu, verejnej dopravy a elektromobility 

Účastníci a tímy

Do výzvy sa v druhom ročníku zapojilo 120 učastníkov, z ktorých sa 50 pripojilo online a 70 bolo prítomných v moderných priestoroch coworkingu Hub-hub. Počas celého víkendu tímy pracovali na užitočných a inovatívnych riešeniach a spolu boli schopné priniesť  15  projektov, z ktorých si porota vybrala najkvalitnejšie 3. Tímy mali pri tvorbe riešení k dispozícií reálne dáta od mesta Bratislava, Swiss Re a od spoločností Solargis, Meteomatics, ZSE a mestkeho podniku OLO.  

Mentori

Aj tento ročník spravádzali zúčastnené tímy skúsení mentori z rôznych oblastí od energetiky, dopravy, technológií a životného prostredia. Tento rok bolo prítomných viac ako 25 mentorov a spolu s účastníkmi kreovali myšlienky, ktoré tímy pretavili do funkčných riešení.  

Hlavné mesto: Ivana Maleš, Eva Streberová, Petra Dzurovnčinová, Martin Vavrek

Swiss Re: Uwe Nagel, Lukáš Csóka, Jakub Ševcech 

ZSE: Marek Tomeš, Miroslav Bištuť, Rastislav Žembery, 

Ďalší mentori: Guido Oswald, Pavol Magic, Vladimír Klimant, Marek Lavčák, Michal Laco, Martin Veselý, Kai Pham a ďalší  

Výherné riešenia

Viťazný tím KANthon vytvoril riešenie v podobe porovnávača, vďaka ktorému je možné vyhodnocovať dĺžku cesty autom v porovnaní s MHD medzi rôznymi miestami v Bratislave. Vďaka dátam v porovnavači je možné zistiť, cez ktoré trasy sa oplatí ísť MHD a cez ktoré autom. 

Na druhom mieste sa umiestnil tím Ecothusiast, ktorý vytvoril nástroj schopný identifikovať prítomnosť tepelných ostrovov v rôznych častiach mesta na základe viacerých faktorov. Benefitom pre mesto je zistenie zmeny teploty po výsadbe zelene na konkrétnych uliciach.  

Tretie miesto zaujal tím UnderBranc s nápadom, ktorý zefektívňuje zber odpadu. Pomocou aplikácie umožňuje obyvateľom jednoducho oznámiť kedy je smetný kôš naplnený.  

Záznam

Témy

V rámci prvého ročníka Hl.mesto Bratislava definovalo 2 výzvy, s ktorými sa účastníci Climathonu museli počas 48 hodín popasovať.  

1. Ako motivovať občanov a zapojiť ich do procesu premeny Bratislavy na mesto odolné voči klimatickej zmene?  

2. Ako zvýšiť využívanie mestskej dopravy a ekologických alternatív transportu v meste? 

    Účastníci a tímy

    V prvom ročníku sa do hľadania riešení zapojilo 150 účastníkov z 8 krajín, ktorí boli zadelení do tímov po 3-7 účastníkoch. Počas víkendu účastníci prišli s 25 výslednými projektmi, z ktorých ti najlepšie boli pilotne nasadené a otestované v meste.

    Mentori

    Počas práce na technologických riešeniach mali tímy k dispozícií  26 skúsených mentorov z rôznych oblastí, od dátovej analytiky, dopravy, energetického sektora či klimatológie. Vďaka ich expertízam a skúsenostiam v obore, dokázali účastníkom pomôcť vytvoriť realizovateľné a životaschopné projekty. 

    Hlavné mesto: Headliner: Eduar Donauer, Milota Sidorová, Pavol Škápik, Tomáš Peciar, Petra Dzurovčinová

    Swiss Re: Headliner: Lukáš Csóka, Uwe Nagel, Alicia Montoya, Jakub Ševcech 

    Ďalší mentori: Vladimír Klimant, Matej Gálik, Adrián Gubčo, Pavol Magic, Pavol Vančo, Andrej Garaj, Kristína Korčeková, Marcel Klimo, Ján Búza, Heliodor Macko 

    Výherné riešenia

    Holandská spojka – Víťazný nápad, ktorý ponúka mestám a obyvateľom dáta o prehrievaní jednotlivých lokalít mesta. Spolu s týmto riešením ponúka, Holandska spojka konkrétne spôsoby akým prehrievanie dokáže samospráva zamedziť (rozširovanie zelene). V aplikácií je možné vidieť, aké dopady budú mať odporúčania na teplotu v danej lokalite.  

    Víťazný projekt študentskej kategórie Swiss Re Students prišiel s nápadom, ktorý vďaka strojovému učeniu pomáha predpovedať meškania mestskej dopravy a zvyšuje spoľahlivosť prichodu vozidiel MHD načas. Využívaním dát o meškaní spojov z predchádzajúcich mesiacov, dokáže systém tento čas v dopravnej špičke znížiť až o 47%. Táto služba by mala byť integrovaná do štandardnej mobilnej aplikácie dopravného podniku.  

    Ďalšie ocenené riešenia: 

    Hlavná kategória 

    Clima-x – crowdfundingová platforma v rámci ktorej je môžné zaokrúhliť sumu za svoj nákup a ňou podporiť zelené mestské projekty.  

    Študentská kategória 

    Projekt tímu City Intelligence Lab ponúka nápad vo forme aplikácie pre bicyklistvo a chodcov, ktorá dokáže vypočítať ich trasu tak, aby sa vyhli možnému dažďu. V Bratislave má tento nápad veľký potencial, pretože tu prší takmer 30% dní v roku. 

    Špeciálne ocenenie Geo-Idea Special Prize 

    Získalo riešenie GOOD ponúkajúce analytický web, ktorý integruje a vyhodnocuje dáta zo zelených mestských oblastí a modeluje ich dopad na znečisťenie ovzdušia. Magistrátu hl. Mesta to môže pomôcť pri kvalitnejšom rozhodovaní.  

    Záznam

    Téma

    Na treťom ročníku Climathon Bratislava tímy vytvárali inovatívne technologické riešenia, ktoré majú za cieľ zlepšovať život v meste a zmierňovať dopady klimatickej zmeny.

    Účastníci mali na výber tri výzvy: ako optimalizovať mestské služby v prípade extrémneho počasia a klimatických udalostí, ako môže byť mesto lepšie pripravené na očakávané dlhodobé zmeny klímy, a tiež ako môžu občania pomôcť mestu v boji proti zmene klímy.   

    Účastníci a tímy

    Do Climathonu 2022 sa zapojilo 200 ľudí a účastníci sformovali 29 tímov. Tímy pracovali celých 48 hodín v moderných priestoroch coworkingu Hub-Hub. Na konci víkendu bolo pripravených 23 riešení, z ktorých odborná porota ocenila 3 najkvalitnejšie. Účastníci Climathonu mali exkluzívny prístup k dátam od spoločnosti IBL Software Engineering, s ktorými mohli pracovať a zaistiť tak väčšiu relevantnosť ich riešení.  

    Výherné riešenia

    Víťazný tím Acropolis prišiel s nápadom ako optimalizovať a zlepšiť reakciu mesta na extrémne výkyvy počasia ako sú napríklad nárazové dažde alebo záplavy. 

    Druhé miesto získala skupina inovátorov s názvom Dapper, ktorá ponúkla riešenie na optimalizáciu údržby ciest s využitím identifikácie kritickej infraštruktúry.  

    Na treťom mieste sa umiestnil tím Drevokocúr, ktorý predstavil riešenie na zefektívnenie verejnej dopravy vďaka identifikácii trás, ktoré ľudia najčastejšie využívajú. 

    Mentori

    Počas víkendu mali tímy k dispozícii viac ako 30 mentorov, s ktorými konzultovali svoje riešenia a postupy. Mentori odovzdávali účastníkom cenné skúsenosti a znalosti z oblastí dátovej analytiky, dopravy, inovácii, digitálnych služieb, či klímy a životného prostredia.

    CHIEF INNOVATION OFFICER IN THE CITY OF BRATISLAVA

    Petra Dzurovčinová

    ENVIRONMENT SPECIALIST AT THE METROPOLITAN INSTITUTE OF BRATISLAVA

    Eva Čulová

    CIRCULAR ECONOMY EXPERT AT BRATISLAVA

    Ivana Maleš

    CHIEF TECHNOLOGY OFFICER AT BRATISLAVA

    Martin Vavrek

    SENIOR SCRUM MASTER AT SWISS RE

    Matej Gálik

    HEAD OF DATA FOUNDATIONS AT SWISS RE

    Lukáš Csóka

    DATA SCIENTIST AT SWISS RE

    Jakub Ševcech

    DIGITAL PRODUCT MANAGER AT BRATISLAVA

    Mária Kostická

    ASSOCIATE PARTNER AND INNOVATION EXPERT AT CIVITTA

    Michal Laco

    DIGITAL SERVICES EXPERT AT BRATISLAVA

    Martina Mihalkovičová

    DIGITAL SERVICES EXPERT AT BRATISLAVA

    Slavo Oslej

    ARCHITECT AND BACK-END DEVELOPER AT BRATISLAVA

    Lukáš Polesňák

    DIGITAL SERVICES EXPERT AT BRATISLAVA

    Zuzana Sidorová

    BUSINESS DESIGNER AT THE OFFICE OF THE CHIEF INNOVATION OFFICER SR

    Lucia Ciranova

    DIGITAL SERVICES EXPERT AT BRATISLAVA

    Jakub Hrubý

    CO-FOUNDER AT KLÍMA ŤA POTREBUJE

    Jakub Hrbáň

    ARCHITECT AND BACK-END DEVELOPER AT BRATISLAVA

    Martin Pinter

    PROJECT MANAGER AT CIVITTA

    Martin Veselý

    PROJECT MANAGER FOR GREEN ECONOMY

    Kristína Korčeková

    GEOICT & ENVIRONMENTAL INFRASTRUCTURE COORDINATOR AT MINISTRY OF ENVIRONMENT

    Martin Tuchyňa

    INNOVATION CONSULTANT

    Baška Klimek

    MACHINE LEARNING AT METEOPRESS

    Matej Choma

    HEAD OF IT OPS AT BRATISLAVA

    Rudolf Grujbár

    DEVELOPER AT BRATISLAVA

    Adam Grund

    DIGITAL SERVICES EXPERT AT BRATISLAVA

    Sabina Hrabinová

    ENVIRONMENT SPECIALIST AT THE METROPOLITAN INSTITUTE OF BRATISLAVA

    Jana Božanová

    INNOVATION CONSULTANT AT CIVITTA

    Anna Pastoreková

    CO-FOUNDER & PARTNER CIRCULAR ECONOMY TRANSITION AT MISSIONC

    Andrea Orsag

    ASSISTANT PROFESSOR AT PREŠOVSKÁ UNIVERZITA

    Miloslav Michalko

    CHIEF EXECUTIVE OFFICER & OWNER OF IBL SOFTWARE ENGINEERING

    Michal Weis

    CHIEF TECHNOLOGY OFFICER AT IBL SOFTWARE ENGINEERING

    Jozef Matula

    GIS ANALYST AND URBAN PLANNER AT METROPOLITAN INSTITUTE OF BRATISLAVA

    Martin Jancovic

    ROAD MAINTANANCE AT BRATISLAVA

    Michal Lisinovič

    HEAD OF STRATEGY AND PROJECTS DEPARTMENT AT BRATISLAVA

    Viera Sláviková

    CLIMATE POLICY AT BRATISLAVA

    Adela Syslová

    Záznam

    Fotografie

    Výzvy

    V 4. ročníku Climathon Bratislava sme si pre účastníkov, pripravili 3 výzvy, na ktoré môžu počas Climathonu navrhovať svoje riešenia:
     

    1. Ako by sme mohli urobiť Bratislavu a jej občanov odolnejšími voči extrémnym výkyvom počasia?
    2. Ako by sme mohli zvýšiť zapojenie obyvateľov do trvalo udržateľného rozvoja mesta pomocou digitálnych nástrojov, ako je Bratislava ID?
    3. Otvorená výzva: Ako môžeme my ako občania pomôcť mestu stať sa udržateľnejším a bojovať proti klimatickým zmenám?

    Mentori

    Petra Dzurovčinová

    CHIEF INNOVATION OFFICER IN THE CITY OF BRATISLAVA

    Eva Čulová

    ENVIRONMENT SPECIALIST AT THE METROPOLITAN INSTITUTE OF BRATISLAVA

    Soňa Andrášová

    CLIMATE SPECIALIST AT BRATISLAVA

    Martin Vavrek

    CHIEF TECHNOLOGY OFFICER AT BRATISLAVA

    Matej Gálik

    SENIOR SCRUM MASTER AT SWISS RE

    Slavo Oslej

    DIGITAL SERVICES EXPERT AT BRATISLAVA

    Martin Pinter

    ARCHITECT AND BACK-END DEVELOPER AT BRATISLAVA

    Lukáš Polesňák

    ARCHITECT AND BACK-END DEVELOPER AT BRATISLAVA

    Zuzana Sidorová

    DIGITAL SERVICES EXPERT AT BRATISLAVA

    Lucia Ciranova

    BUSINESS DESIGNER AT THE OFFICE OF THE CHIEF INNOVATION OFFICER SR

    Jakub Hrubý

    DIGITAL SERVICES EXPERT AT BRATISLAVA

    Jakub Hrbáň

    CO-FOUNDER AT KLÍMA ŤA POTREBUJE

    Baška Klimek

    INNOVATION CONSULTANT

    Michal Brath

    SOFTWARE ENGINEER&PROGRAMMER AT IBL

    Martin Veselý

    PROJECT MANAGER AT CIVITTA

    Kristína Korčeková

    PROJECT MANAGER FOR GREEN ECONOMY

    Uwe Nagel

    IT AND DATA SCIENCE AT SWISS RE

    Rudolf Grujbár

    HEAD OF IT OPS AT BRATISLAVA

    Sabina Hrabinová

    DIGITAL SERVICES EXPERT AT BRATISLAVA

    Adam Grund

    DEVELOPER AT BRATISLAVA

    Ladislav Kizak

    CHIEF PRODUCTION OFFICER & BOARD MEMBER AT BRATISLAVSKÁ VODÁRENSKÁ SPOLOČNOSŤ

    Juraj Haluška

    HEAD OF MEASUREMENT & WATER MANAGEMENT DIVISION AT BRATISLAVSKÁ VODÁRENSKÁ SPOLOČNOSŤ

    Martin Blaha

    CRISIS MANAGER AT BRATISLAVA

    Matúš Letko

    CHIEF SALES OFFICER & BOARD MEMBER AT BRATISLAVSKÁ VODÁRENSKÁ SPOLOČNOSŤ

    Jozef Matula

    CHIEF TECHNOLOGY OFFICER AT IBL SOFTWARE ENGINEERING

    Martin Jancovic

    GIS ANALYST AND URBAN PLANNER AT METROPOLITAN INSTITUTE OF BRATISLAVA

    Michal Lisinovič

    ROAD MAINTANANCE AT BRATISLAVA

    Ľuboš Rybnikár

    GEOGRAPHIC INFORMATION SYSTEM SPECIALIST AT METROPOLITNÝ INŠTITÚT BRATISLAVY

    Michal Weis

    CHIEF EXECUTIVE OFFICER & OWNER OF IBL SOFTWARE ENGINEERING

    Adela Syslová

    CLIMATE POLICY AT BRATISLAVA

    Marian Zachar

    ESG SPECIALIST

    Juraj Vilem

    SUSTAINABILITY MANAGER AT SLOVENSKÁ SPORITEĽŇA

    Viera Sláviková

    SUSTAINABILITY PROJECT EXPERT

    Marián Rohál

    HEAD OF THE ANALYSIS AND GIS UNIT AT METROPOLITNÝ INŠTITÚT BRATISLAVY

    Martina Mihalkovičová

    DIGITAL SERVICES EXPERT AT BRATISLAVA

    Tomas Pohl

    HEAD BIG DATA FOUNDATIONS AT SWISS RE

    Záznam

    Fotografie

    Výzvy

    Pre 5. ročník Climathonu Bratislava sme pre účastníkov pripravili 3 výzvy:

      1. Dáta pre ľudí. Ako môžme lepšie komunikovať výsledky štúdií mesta obyvateľom Bratislavy?
      2. Druhá šanca. Ako môžme znovu využiť stále funkčné veci?
      3. Mestské služby. Ako vieme využiť dáta na zlepšenie mestských služieb?

    Pri navrhovaní riešení pre výzvy mesta myslite na využiteľnosť a praktickosť riešení.

    1. Výzva

    Dáta pre ľudí. Ako môžme lepšie komunikovať výsledky štúdii mesta obyvateľom Bratislavy?

    Metropolitný inštitút Bratislavy má cieľ zvyšovať povedomie, budovať environmentálnu zodpovednosť, maximalizovať využitie dát a prezentovať výsledky ich výskumu verejnosti. Hľadáme nápady, ktoré sú založené na dátach a digitálnych technológiách, ktoré pomôžu mestu zlepšiť komunikáciu o výsledkoch výskumu. Riešenia tejto výzvy by mali byť zamerané na pomoc mestu v nasledujúcich oblastiach:

    1. Pomôžte mestu zvyšovať klimatické povedomie a budovať environmentálnu zodpovednosť. Vďaka tomuto riešeniu budú mať Bratislavčania šancu viac sa angažovať, vzdelávať a motivovať k preventívnym opatreniam, aby bola Bratislava odolnejšia voči zmene klímy.

    2. Pomôžte mestu sprístupniť poznatky Metropolitného inštitútu Bratislavy verejnosti. Vďaka tomuto riešeniu, budú mať Bratislavčania prístup k štúdiám týkajúcich sa zmeny klímy, stavu ekosystémov, teplotného zobrazovania, distribúcie zelene a scenárov budúceho rozvoja mesta do roku 2050.

    Pri riešení tejto výzvy sa zamerajte na prezentáciu už existujúcich dát a informácií z Metropolitného inštitútu Bratislavy. Tieto výsledky by mali byť vizuálne atraktívne, ľahko zrozumiteľné a v budúcnosti by ich občania mali aktívne využívať.

    2. Výzva

    Druhá šanca. Ako môžme znovu využiť stále funkčné veci?

    Cieľom KOLO – Bratislavského centra opätovného použitia- je dať druhú šancu nepotrebným, ale ešte stále funkčným veciam. Ak si tieto predmety nenájdu nového majiteľa medzi obyvateľmi mesta, KOLO ich môže ďalej poskytnúť ako materiálnu pomoc svojim partnerským organizáciám. Vždy sa nájdu miesta, organizácie alebo aj jednotlivci, ktorí by mohli využiť zachované knihy a iné predmety, ktoré má KOLO na sklade. KOLO potrebuje riešenie, ktoré poskytuje jednoduchý, ale efektívny systém pre spracovanie a prenos nahromadených položiek tam, kde sú potrebné, bez ohľadu na lokalitu alebo typ príjemcu.

    Mestská organizácia KOLO hľadá efektívny systém na jednoduché spracovanie informácií o predmetoch vhodných na opätovné použitie. Niektoré položky sú v KOLO nadbytočné a v porovnaní s ostatnými majú tendenciu sa zbytočne hromadiť. KOLO preto hľadá efektívny systém ako ich prerozdeliť.

    Kľúčové výzvy, ktoré potrebuje mestská organizácia KOLO vyriešiť, sú:

      • Ako môžeme optimalizovať distribúciu položiek?
      • Ako vieme identifikovať príjemcov a ich potenciálny dopyt?
      • Ako môžme využiť naše záznamy dát a digitalizovať proces prijímania položiek?
      • Aké sú alternatívy pre opätovné použitie kníh, o ktoré nik nemá záujem– recyklácia, upcyklácia, iné opätovné použitie?

    3. Výzva

    Mestské služby. Ako vieme využiť dáta na zlepšenie mestských služieb?

    Mesto Bratislava má za cieľ rozhodovať sa na základe dát. Tento princíp sa snaží mesto uplatňovať vo všetkých mestských oddeleniach a organizáciách. Rovnako je to aj vo vybraných troch oblastiach: umiestnenie kontajnerových stojísk, vodozádržné opatrenia a identifikácia voľných plôch na výsadbu zelene. Tieto tri špecifické oblasti boli vybrané pre tohtoročnú výzvu.

    1. Umiestnenie kontajnerových stojísk

    Magistrát potrebuje informácie o vhodných miestach pre kontajnerové státia, aby skvalitnil a urýchlil proces prenájmu pozemkov.

    Mesto rieši prenájom pozemkov pre kontajnerové státia na SSN (sekcia správy majetku). Z bytového domu je prijatá žiadosť a následne sú zasielané žiadosti o kontajnerové stojiská na rôzne oddelenia mesta a mestskej časti, aby vyjadrili súhlas s prenájmom a umiestnením.

    Umiestnenie kontajnerov na pozemku mesta v rámci žiadosti o prenájom pozemku zahŕňa spoluprácu:

        • OLO
        • Mestské časti
        • Oddelenia mesta Bratislavy: územný rozvoj, oddelenie dopravy, oddelenie informatiky, úsek životného prostredia, kancelária hlavného architekta, finančné oddelenie.

    V súčasnosti existuje snaha urýchliť proces stanovením 30-dňovej lehoty na odozvu a snahou zhromaždiť požiadavky a kritériá KO na umiestnenie z jednotlivých oddelení.

    2. Vodozádržné opatrenia

    Bratislavská vodárenská spoločnosť, mestské časti a ich obyvatelia, ktorí sa stretávajú s problémami povodní v určitých oblastiach, potrebujú riešenie odvádzania zrážkových vôd do kanalizácie. Zrážková voda niekedy spôsobuje prevádzkové problémy vodárenskej spoločnosti a prispieva k zhoršovaniu environmentálneho, sociálno-mestského prostredia.

    Vodozádržné opatrenia predstavujú aktuálnu tému, preto je ich rozpracovanosť z hľadiska využitia možných a dostupných informácií pre potenciálne opatrenia vysoká. Hlavným problémom je hľadanie vhodných lokalít z hľadiska majetkovo-právneho vysporiadania a riešenia povoľovacích a iných administratívnych náležitostí.

    Z pohľadu BVS (Bratislavská vodárenská spoločnosť) v súčasnosti prebieha snaha identifikovať oblasti s nadmerným prítokom vody z povrchového odtoku, ktorý sa snažíme kvantifikovať. Následne je potrebné v spolupráci s vlastníkmi pozemkov a mestskými časťami navrhnúť možné riešenia a pripraviť ich na realizáciu.

    Správne určenie trasy odtoku dažďovej vody slúži ako základ pre stratégiu riešenia. Týmto spôsobom je možné identifikovať tak potrebné technické údaje týkajúce sa zadržaného množstva vody, ako aj prípadné zdroje problémov v rámci skúmaného povodia. Následným vyhodnotením environmentálnych a geologických údajov je možné pristúpiť k ďalším krokom potrebným na identifikáciu správneho riešenia. S týmto procesom priamo súvisia synergické efekty spojené so zmierňovaním klimatických zmien, keďže ide o aktivity na prevenciu sucha a zlepšenie vodnej bilancie v skúmanom území.

     

    3. Identifikácia voľných plôch na výsadbu zelene

    Oddelenie údržby a zelene, potrebuje nájsť a identifikovať vhodné pozemky na výsadbu stromov, pretože potrebuje splniť ciele výsadby definované v dokumente Bratislava 2030. Súčasné plánovanie výsadby je limitované pozemkami mesta a ich znalosťou.

    V súčasnosti čelíme problému identifikácie voľných plôch, kde je možné výsadbu realizovať. V niektorých častiach mesta sa výsadba len zahusťuje a voľné plochy na výsadbu už nie je možné nájsť bez značného časového nasadenia policajtov.

    Hlavným cieľom výzvy je identifikovať pozemky, ktoré sú vhodné na výsadbu podľa vopred stanovených podmienok. Hlavnou podmienkou je, že výsadba musí byť umiestnená na pozemku mesta, spĺňať STN X a Arboristický štandard pre výsadbu drevín AS X. Riešenie by malo byť postavené tak, aby bolo schopné reagovať na zmenu vstupných datasetov, ako je geometria existujúcich stromov, zmena vlastností alebo aktualizácia databázy. Ďalšou súčasťou riešenia by mala byť možnosť interaktívne pracovať s preddefinovanými drevinami, ktoré majú svoje špecifické podmienky výsadby (napr. rôzne rozostupy).

    Veľkým problémom v manažmente zelene je odstraňovanie starších existujúcich stromov v havarijných situáciách a opravy inžinierskych sietí, ktoré sú nahradené výsadbou. Vhodným doplnením riešenia by bol „systém varovania pred hrozbami“ pre exitové stromy, ktoré rastú v ochrannom pásme inžinierskych sietí v zmysle STN inžinierskych sietí. Vedeli by sme tak vopred identifikovať miesta, ktoré sa v budúcnosti uvoľnia a bude potrebné ich zasadiť na inom mieste ako v úžitkovom ochrannom pásme.

    Čo sa deje po Climathone?

    Víťazný projekt

    Tvorba pilotnej
    verzie a testovanie

    Zapracovanie pripomienok

    Tvorba služby
    a jej implementácia

    Zapojte sa do ďalšieho ročníka

    Prihláste sa a pomôžte svojim nápadom Bratislave stať sa odolnejším mestom voči klimatickým zmenám.

    Zapojte sa do ďalšieho ročníka

    Prihláste sa a pomôžte svojim nápadom Bratislave stať sa odolnejším mestom voči klimatickým zmenám.

    Organizátori

    Hlavní partneri

    Partneri

    Podporovatelia

    Mediálny partner

    Často kladené otázky

    Čo je to hackathon?

    Hackathon je 48 hodinové podujatie, kde sa účastníci z rôznych odvetví spájajú, aby spoločne v malých tímoch pracovali na kreatívnych a inovatívnych projektoch, zvyčajne v oblasti technológií a softvérového vývoja. Tímy majú obmedzený čas na to, aby vytvorili projekt od základu alebo rozvinuli nové funkcie pre existujúce riešenia.

    Cieľom je spolupracovať a vytvoriť praktické riešenia na reálne výyzvy, ktoré zadefinovalo Mesto Bratislava spolu s partnermi. Počas podujatia tímy svoje nápady overujú s odbornými mentormi, ktorí ich usmerňujú a inšpirujú svojimi vstupmi. Na konci podujatia tímy prezentujú vytvorené projekty a riešenia. Najlepšie riešenia, ktoré vyberá odborná porota, získavajú finančné alebo vecné ceny a možnosť ďalej spolupracovať na rozvoji svojich nápadov. Hackathony sa konajú v rôznych odvetviach, a to nielen v technologickom priemysle. Sú zábavnou príležitosťou pre spoluprácu, vzdelávanie, networking a podporu inovácie.

    Kto sa môže prihlásiť?

    Vítaní sú účastníci všetkých akademických a profesných zameraní. Projektoví manažéri, IT špecialisti, dátoví analytici, marketéri, podnikatelia, inovátori a študenti, ktorých zaujímajú technológie a životné prostredie.

    Odporúčame sa registrovať už v tímoch, 2-5 členných, pred hackathonom. Každý účastník sa musí zaregistrovať osobitne, s tým, že uvedie meno tímu, ktorého je súčasťou. Rôznorodosť tímu prispieva ku kreativite riešenia.

    Môžem sa prihlásiť ak nemám tím?

    Na Climathon sa môžeš prihlásiť aj ako jednotlivec. Posnažíme sa ti nájsť vhodný tím a spojíme ťa s ostatnými, ktorí si tiež hľadajú tím.

    Kick off event pre účastíkov a záujemcov Climathonu sa bude konať 11.10.2023 o 18.00. Na tomto krátkom podujatí získaš unikátnu možnosť dozvedieť sa viac o výzvach Climathonu priamo od odborníkov, získať odporúčania alebo inšpirácie pre smerovanie vašich riešení a pýtať sa svoje doplňujúce otázky. Zároveň budeš mať možnosť stretnúť ďalších „hackerov“ a postaviť alebo rozšíriť svoj tím na podujatie.

    Dokedy sa môžem registrovať?

    Na Climathon sa môžete prihlásiť ako tím do 23.10.2024 alebo do naplnenia kapacity.

    Pre jednotlivcoch bez tímu je termín registrácie do dňa Kick Offu 16.10.2024. Na Kick Off podujatí budú mať možnosť spoznať ďalších účastníkov a vytvoriť tím.

    Čo je Kick-off podujatie?

    Kick-off je začiatočné podujatie, ktoré slúži na oficiálne zahájenie hackathonu a pripravenie účastníkov na nasledujúce dni. Toto podujatie sa obvykle koná deň alebo večer pred samotným začiatkom hackathonu. Jeho cieľom je uviesť účastníkov do atmosféry hackathonu. Poskytnú sa im dôležité informácie a pokyny, umožní zoznámenie sa s ostatnými účastníkmi a taktiež sa vytvoria súťažiace tímy. Účasť na Kick-offe nie je nevyhnutná, ale je veľmi odporúčaná.

    Kde sa bude Climathon konať?

    Climathon Bratislava sa uskutoční v The Spot cowork, ktorý sa nachádza v Sky Parku.

    Adresa: Bottova 2/A, 811 09 Bratislava

    Aký bude program?

    Program podujatia bude zverejnený na tejto stránke už čoskoro.

    Aké sú ceny pre víťazné tímy?

    Peňažná odmena a vecné ceny od partnerov. Bližšie informácie poskytneme neskôr.

    Čo sa bude diať po hackathone

    Víťazné tímy budú mať možnosť sa podielať na vyvíjaní a implementácii svojich riešení v spolupráci s mestom Bratislava.

    Čo si mám so sebou priniesť?

    Na hackovanie budeš potrebovať notebook. Ak vieš, že budeš potrebovať aj iný hardware (napr.: monitor) možeš si ho so sebou priniesť. Počas Climathonu sa postaráme o tvoj pitný režim, snacky a jedlo 3x denne. Ak by si mal/a nejaké otázky, neváhaj nás kontaktovať.

    Kde sa môžem ubytovať?

    Organizátori Climathonu ti poskytujú možnosť prespania priamo v priestoroch The Spot. Jedna miestnosť bude vyhradená pre tento účel. Budeš však potrebovať karimatku a spací vak. V prípade, že sa chceš vyspať komfortne, tak si kľudne nájdi ubytovanie v blízkosti.

    Koľko sa za Climathon platí?

    Vďaka naším partnerom sa všetci zaregistrovaní účastníci môžu zúčastniť Hackathonu úplne zadarmo.

    Aký je oficiálny jazyk Climathonu?

    Všetky oficiálne časti programu budú v angličtine, ako aj finálne prezentácie riešení, ktoré budú prezentované pred porotou.

    V tímoch môžete komunikovať akýmkoľvek jazykom. S mentormi budeš môcť komunikovať v oboch jazykoch, v slovenčine a v angličtine.